Masterplan Documenthuishouding. Scanstraat. Architectuurpartner.
DIV beweegt mee!
Masterplan Documenthuishouding. Scanstraat. Architectuurpartner.
DIV beweegt mee!
Digitale Spin is de Nieuwsbrief van het Papieren Tijger Netwerk.
Kernbegrippen op deze sessie:
Architectuurpartner
Informatiearchitectuur
Visie en Uitvoering
Masterplan naar Digitaal Verantwoord
Documenthuishouding
In control krijgen van de gehele informatiehuishouding
Scanstraat en registratie
A4 tot historische boeken en kaarten
Digitaal archief cases Landelijk Incasso Centrum en Klantbeeld
Architectuurtools: meta-dataschema, basislijst bestandsformaten, ordeningsprincipes)
Het DIV-bedrijf: veranderende rol en werkzaamheden
Trefwoorden zijn: documentmanagement, kennismanagement, contentmanagement, recordmanagement, DIV, DIM, Digitale Tijger, Tijgerspin, archief, bibliotheek, informatieprofessional, documentaire informatievoorziening, webcontentmanagement, recordsmanagement, knipoog, geuzennaam, archivaris, bibliothecaris, webmanager, intranet, banen, jobs, column, Heterdaadsessie, Op Heterdaad, Agenda, Tips, Nieuwtjes, Attendering, Mens achter de Tijger, Kenniscentrum, document- en kennismanagement, documentprofessionals, kennisprofessionals, Documentcentrum, Dossiers, Dossierreeks, leergang, cursus, euroforum, checklists, cases, best practices, foto’s, presentaties, topics, pdf’s, boeken, tijdschriften, aanbieders, producenten, uitgevers, verenigingen, evenementen, opleiders, opleidingsinstituten, opleidingsinstellingen, consultants, documentprofessional, kennisprofessional,
checklist, case, best practice, foto, presentatie, topic, pdf, boek, tijdschrift, aanbieder, producent, uitgever, vereniging, evenement, opleider, opleidingsinstituut, opleidingsinstelling, consultant, Tijgernootjes, tip van de maand, attendering, eenpitter, eenpitters, web 2.0, LinkedIn
Simon Been
Digitale bibliotheek
Digitaal archief
Digitalisering
Digitaliseren
Archiefbeheer
Archivering
Archiveren
Archief opslag
Catalogus
Taxonomie
Archieven
Bibliotheken
Document Management
Document Management Systeem
Document Management System
Archiefmedewerker
Documentmanager
Documentair
Archivistiek
Mediatheek
Archiefopslag
Document workflow
Workflow
Workflowmanagement
Printing
Printer
Postregistratie
Informatiebeheer
Websitebeheer
Archiefvernietiging
Documentalist
Vacature
Vacatures
Afdelingsnaam
Archiveren
Attendering
Challenging Minds
CoachingOurselves
Competenties
Contentintegratie
Contentmanagement
Data Archivering
Digibib en Social Media
Digital Natives
Digitale Innovatie
Digitalisering tabellen
DMS: SharePoint
Dossiers
Elektronisch Archief/Dossier
Erfgoed
Het Nieuwe Werken
Informatieplattegrond
Innovatieve Kennisontwikkeling
Inputmanagement
Interne Marketing
iPhone
Kennis Café
Kenniscockpit
Kwaliteits Award
Metadatering
Multitouch
Netvibes
Nieuwe media
Open source kennisbronnen
Outputmanagement
Portal/zoekmachine
Post na evacuatie
Projectarchivering
RMA: SharePoint
Strategisch Kader
Stukkenstroom
Substitutie
Taxonomie
Transformatie
User Experience
Van LiveLink
Verandermanagement
Visie & Beleid
Web 2.0
Op Heterdaad bij de Belastingdienst
Op dinsdag 10 juni 2014 ben je van harte uitgenodigd voor de kennissessie van de Unit Documenthuishouding van B/CFD, de facilitaire dienst van de Belastingdienst. De bijeenkomst wordt georganiseerd in het Walterboscomplex in Apeldoorn. Inloop met broodjes vanaf 13.00 uur in de Van Bossezaal.
Je wordt ontvangen door Natacha Malick, de unitdirecteur Documenthuishouding. Zij en een aantal van haar medewerkers verzorgen de middag en brengen de volgende onderwerpen voor het voetlicht:
Visie en uitvoering: Van Masterplan naar Digitaal Verantwoord
In 2010 is de unit Documenthuishouding ingericht op basis van de in het Masterplan uitgezette koers om de documenthuishouding op orde te brengen en te houden. Nu bijna 5 jaar later wordt de koers verbreed naar het ‘in control’ krijgen van de gehele informatiehuishouding van de Belastingdienst. Met het werkprogramma Digitaal Verantwoord wordt actief koers gezet naar een duurzaam toegankelijke en betrouwbare informatiehuishouding.
Het DIV-bedrijf: een organisatie in beweging
Verdergaande digitalisering maakt dat rol en werkzaamheden van de unit Documenthuishouding aan het veranderen zijn. Landelijke postverwerking, postbus 1, digitalisering en archivering bij de bron, plaats- en tijd (en device) onafhankelijk werken…. Het zijn ontwikkelingen die vragen om andere en ook nieuwe manieren van samenwerking. Het biedt kansen voor organisatie en medewerkers in het verstevigen van de rol als archiefbeheerder, als servicegerichte professional en in de doorgroei van de medewerkers naar informatieprofessionals.
DIV als architectuurpartner
In de concernarchitectuur van de Belastingdienst is vastgelegd dat de Belastingdienst de informatiepositie van burgers en bedrijven versterkt. Het duurzaam – en niet langer dan is toegestaan – bewaren van gegevens van burgers en bedrijven is hierbij essentieel. Voor wat betreft de archiefwettelijke aspecten levert de unit Documenthuishouding bouwstenen om deze afspraken waar te maken. Met de inrichting van het digitaal archief ontstaat een voorziening om informatie duurzaam toegankelijk en betrouwbaar te archiveren. Klassieke DIV-instrumenten als selectielijst, ordeningsstructuur, metadata voor archiefbeheer en duurzame bestandsformaten zijn opgenomen in de aansluitvoorwaarden.
DIV in bedrijf (2 cases)
Op termijn worden alle bedrijfsonderdelen van de Belastingdienst aangesloten op het digitaal archief. Wat er komt kijken bij het aansluiten van een bedrijfsonderdeel of een specifieke berichtenstroom op dit digitaal archief, wordt toegelicht aan de hand van een tweetal cases:
Case 1: Berichten voor klantbeeld
Case 2: Landelijk Incasso Centrum
Digitaliseren voor overheidspartners
De centrale scanstraat bij de Centrale Invoer maakt deel uit van de unit Documenthuishouding. Ondanks de toenemende digitalisering verzorgde de Centrale Invoer in 2013 nog ruim 15 miljoen scans voor de Belastingdienst. De professionaliteit van de scanstraat komt tot uitdrukking in de ISO 9000 certificering. De Centrale Invoer richt zich al lang niet alleen meer op de Belastingdienst, maar biedt haar diensten ook aan andere overheidsorganisaties aan. Daarbij worden niet alleen A4 documenten gescand en geregistreerd, maar ook geografische tekeningen en historische boeken.
(P.S. van Simon: Bovenstaande tekst is qua stijl anders dan anders, maar wel goed informatief. M.i. is dat ook precies wat we van de sessie kunnen verwachten: degelijk en informatief!)
DETAILS
Beste vakgenoot,
Zeer tot mijn verrassing en spijt moet ik berichten dat na een half jaar voorbereiding de Heterdaadsessie van 10 juni bij de Belastingdienst niet doorgaat.
Gelukkig komen er na de zomer weer een paar boeiende sessies aan! Ik hoop je dan weer te ontmoeten. Ik hou je op de hoogte.
Leuker kan ik het helaas niet maken. ;-)
Met Tijgergroet,
Simon
Aanmelden
Alle bedragen zijn exclusief BTW.
Mocht je na aanmelding onverhoopt niet aanwezig kunnen zijn dan kun je een collega in jouw plaats laten gaan, mits 2 dagen tevoren diens gegevens zijn doorgegeven. Afmelden kan kosteloos tot 10 werkdagen voor de sessie, anders worden je de deelnamekosten in rekening gebracht.
✴Schrijf in per e-mail voor 22 mei 2014 en je krijgt een bonus van € 25. Die bonus geeft je recht op een korting van 25 euro op één van de eerstvolgende twee Heterdaadsessies.
De kosten die in rekening worden gebracht, vloeien uitsluitend voort uit de organisatorische en publicitaire activiteiten van het Papieren Tijger Netwerk.
DIV Belastingdienst
dinsdag 10 juni 2014
Reactie?
Commentaar?
Wat vind je van dit artikel?
Klik hier.
Of reageer op de LinkedIn groep van het Netwerk.
Enkele Thema’s
๏Visie & Uitvoering
๏Masterplan
๏Documenthuishouding
๏Scanstraat + substitutie
๏Architectuurtools
๏Digitaal Verantwoord
๏DIV in Bedrijf